Alte servicii

Decese în Italia

Dacă un membru al familiei sau o rudă a dumneavoastră, cetăţean român, a decedat în străinătate, este bine să ştiţi următoarele:

  • Decesul trebuie înregistrat la autorităţile locale din Italia;
  • Decesul poate fi înregistrat şi la ambasada sau consulatele generale ale României în Italia (nu este obligatoriu);
  • Dacă ambasada sau consulatele generale ale României sunt notificate despre deces de autorităţile locale, acestea informează imediat Ministerul Administraţiei şi Internelor din România, care va anunţa familia asupra decesului cetăţeanului român;
  • Înregistrarea decesului la ambasada sau consulatul general permite eliberarea unui certificat de deces românesc;

Atenţie! Eliberarea certificatului de deces românesc se poate face numai pe baza certificatului de deces eliberat iniţial de autorităţile locale italiene şi pe baza altor documente prevăzute de legislaţia română (vezi secțiunea Înscrierea actelor de stare civilă);

  • Dacă înregistrarea decesului nu s-a făcut la ambasadă sau consulatul general, atunci certificatul de deces românesc va fi eliberat în ţară, de autorităţile române, pe baza certificatului de deces străin şi a altor documente prevăzute de legislaţia română;
  • Dacă decesul a fost cauzat de o acţiune violentă, atunci solicitaţi intervenţia autorităţilor locale de poliţie pentru investigarea cazului; efectuarea investigaţiilor poate întârzia procedura de transport a corpului neînsufleţit în România;
  • Dacă aţi aflat despre deces în timpul în care vă aflaţi în România, notificaţi în scris Direcţia Relaţii Consulare a MAE, la numărul de fax: (021) 319-68-69 sau pe adresa de e-mail: drco@mae.ro 

Transportul corpului neînsufleţit în România

  • Se efectuează numai în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională a Italiei şi în conformitate cu reglementările internaţionale aplicabile.
  • Având în vedere că România şi Italia sunt semnatare ale Aranjamentului internaţional privind transportul cadavrelor, încheiat la Berlin în 1937, transportul în România se efectuează în baza actelor emise de autorităţile italiene. Ca urmare, pașaportul mortuar se eliberează de primăria italiană care a înregistrat decesul.
  • Personalul consular vă poate oferi detalii în legătură cu această procedură şi vă poate facilita contactul cu casele funerare care asigură transportul în România, fără să poată fi reținut responsabil pentru serviciile acestor operatori pe care îi alege familia decedatului;
  • În cazul în care familia nu dispune de suma de bani necesară transportului, autorităţile italiene vor proceda la înmormântarea sau incinerarea defunctului, într-un cimitir din Italia, cu suportarea cheltuielilor de către acestea.
  • În cazul transportului în ţară a urnei cu cenușă singurul document necesar este certificatul de deces eliberat de autoritatea italiană legalizat cu apostila conform Convenției de la Haga privind suprimarea obligativității supralegalizării încheiată la 5 octombrie 1961;
  • Personalul consular al României nu poate: desfăşura anchete sau investigaţii în legătură cu decesul pe teritoriul unui stat străin; plăti costurile de incinerare sau de înhumare şi nici pe cele de transport al corpului neînsufleţit în România; acoperi eventuale datorii sau angajamente rămase neonorate ale persoanei decedate.

NOTĂ:

Primăriei Milano – Departamentul Servicii Funerare și Cimitire solicită, în cazul în care transportul internațional al corpului neînsuflețit se efectuează cu autovehicule provenite din țara de origine, următoarele:

  1. să se certifice că autovehiculul este  în conformitate măcar cu normele în vigoare în ţara de origine, referitoare la transportul mortuar;
  2. ca firma ce realizează transportul în afara ţării să demonstreze că are autorizaţie de desfăşurare de activitate cu specific funerar, eliberată în ţara de provenienţă;
  3. ca realizarea demersurilor administrative pe lângă birourile Primăriei să fie obligatoriu efectuate de către un membru al familiei defunctului sau de o firmă autorizată să opereze pe lângă Primăria din Milano,  cu care firma ce efectuează transportul va trebui să lucreze;

Atestările de la punctele 1) şi 2) vor trebui prezentate autorităţilor competente (ASL şi Primărie) în momentul eliberării declaraţiei pentru transportul în afara ţării şi pentru realizarea demersurilor administrative.

 

În prim plan

 

Actualitatea consulatului

Stare de urgență în Italia pentru prezența Coronavirus

10.02.2020

Începând cu data de 31 ianuarie 2020 și pentru o perioadă de șase luni, Guvernul italian a decretat starea de…

Programul de burse MAE oferite de statul român cetățenilor străini, pe baza HG 288/1993, pentru anul universitar 2020-2021

13.01.2020

Vă comunicăm următoarele informații de interes cu privire la Programul de burse MAE oferite de statul român…

Întâlnirea literară cu scriitoarea de origine română, Lyana Galiș

16.12.2019

La 13 decembrie 2019, Consulatul General al României la Milano a găzduit întâlnirea literară cu scriitoarea de origine …

EVENIMENT LITERAR LA CONSULAT - ZIUA CULTURII NAȚIONALE!

09.12.2019

Sâmbătă, 18 ianuarie a.c., ora 17.00, Consulatul General al României la Milano va serba Ziua Culturii Naționale,…